Postępy prac nad Kropelką

Prace nad Kropelką nabierają tempa. Niedawno pisaliśmy o nowym silniku, a dzisiaj nieco informacji o pozostałych komponentach:

 

 

 

Piasta: niedawno zakończył się etap projektowania nowej piasty tylnego koła. Piasta jest elementem który przenosi moment na koła. Do wykonania piasty zostanie wykorzystana stal oraz stop aluminium PA6. Piasta będzie łożyskowana za pomocą ceramicznych łożysk wahliwych. Obecnie przygotowywane są rysunki wykonawcze części.

 

Hamulce: praca nad układem hamulcowym polega na zaprojektowaniu tarczy oraz opracowaniu kompatybilnego układu zaciskowego. Równolegle powstająca piasta jest zależna od tarcz wymiarami, dlatego to właśnie one poszły na pierwszy ogień. Zostały zaprojektowane przez Grześka, Marka i Pawła. Następnie, po obliczeniach wytrzymałościowych oraz poprawkach wykonanych przez Marka, szkice oddano do wycięcia laserem. Pomiarów gotowych elementów dokonał dr Zawora, co pozwoliło na dobranie odpowiedniego pasowania piasty. Układ zaciskowy będący w końcowej fazie projektowania przez Pawła, opierać się będzie na gotowych elementach – szczękach i klockach hamulcowych. Części zostaną zaadaptowane na potrzeby „Kropelki” tak, by spełnić wymagania regulaminu przy zachowaniu minimalnej wagi.

Elektronika: nowa elektronika ma służyć m.in. do zmiany biegów, zbierania danych z różnych czujników, sterowania przepustnicą. Nowa architektura systemu przewiduje wiele urządzeń, sterowanych mikrokontrolerami z serii STM32 Cortex M3. Urządzenia będą wykonywać wyspecjalizowane zadania i informować się wzajemnie o swoim działaniu.

 

 

 

 

Układ przeniesienia napędu: nowy układ zapewni minimalne straty w czasie rozpędzania pojazdu, a w fazie swobodnego toczenia całkowicie wyeliminuje opory związane z napędem. Zmiana biegów odbywa się za pomocą dwóch sprzęgieł elektromagnetycznych, a dodatkowe, trzecie sprzęgło rozłącza układ przeniesienia napędu tuż przy tylnym kole. Całość zostanie wykonana z lekkich materiałów takich jak stopy aluminium czy włókno węglowe. Projekt jest na etapie wykonywania rysunków wykonawczych i zamawiania części.