Projekt ‚Napęd hybrydowy w pojeździe miejskim PAKS’ ukończony!

Po długotrwałych pracach informujemy, że zakończony został projekt hybrydyzacji napędu pojazdu PAKS sfinansowany z grantu Generacja Przyszłości!
Dla przypomnienia, pojazd hybrydowy PAKS, polega na umieszczeniu dwóch rodzajów napędu do jednego pojazdu miejskiego. Cykl jazdy w warunkach miejskich polega na symulacji ruszania, przejazdu oraz hamowania. Tak też wygląda to na międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, gdzie pojazdy miejskie poruszają się w warunkach zbliżonych do warunków, w których samochody osobowe poruszają się na co dzień między światłami, korkami, czy innymi pojazdami.

W budowaniu pojazdów ważne są wszystkie fazy począwszy od pomysłu, koncepcji, poprzez fazę projektowania, zmontowania, skończywszy na fazie testowania. Ta ostatnia przypada nam na nowy rok akademicki. PAKS ma szanse wyprzedzić swoją poprzednią wersję czyli napęd jedynie spalinowy.

Zysk jaki chcemy uzyskać na zawodach Shell Eco-marathon 2015 w porównaniu do naszych poprzednich wyników będzie wynikał z faktu, iż zastosowanie dwóch rodzajów napędu daje nam większą sprawność podczas przejazdu. Ruszanie na silniku elektrycznym jest ponad 2-krotnie efektywniejsze pod względem energetycznym niż praca silnika spalinowego w tym samym czasie. Jako źródło energii służą nam nowoczesne superkondensatory. Ilość zgromadzonej w nich energii jest niewielka, ale pozwala na efektywne ruszenie i rozpędzenie pojazdu do satysfakcjonującej prędkości. Ze względu na dużą moc silnika spalinowego i bardzo małe opory ruchu pojazdu energię z silnika możemy przekazywać nie tylko do napędu pojazdu ale także poprzez prądnicę ładować nią superkondensatory. Bezpośrednio z wału silnika spalinowego podłączyliśmy silnik elektryczny który pracuje jako prądnica. Drugi silnik elektryczny służy do napędu lewego koła. Obroty przekazywane na koło zmniejszono dzięki zamontowaniu przekładni planetarnej za silnikiem. Zastosowanie trójfazowych silników synchronicznych z magnesami trwałymi pozwala uzyskać dużą sprawność. Pracują one przy wysokich prędkościach obrotowych, natomiast ich zaletą jest niewielka masa w stosunku do ich mocy. Rozdzielenie napędu elektrycznego na lewe koło oraz napędu spalinowego na prawe koło daje mniejsze opory mechaniczne napędu, a zastosowanie łożysk jednokierunkowych w kołach zapewnia swobodne toczenie kół, bez dodatkowych strat.

Cały dołożony układ elektryczny waży około 8 kg. Zależy nam na minimalizacji masy aby uzyskiwać jak najdłuższe dystanse na jednym litrze paliwa. Dzięki hybrydowemu układowi mamy nadzieje na polepszenie dotychczasowego rekordu tj. 376,46 km/l!

Dziękujemy wszystkim osobom pracującym przy projekcie a w szczególności: Pawłowi Radziszewskiemu, Pawłowi Sulikowskiemu, Markowi Wieczorkowi, Maciejowi Kłopocińskiemu, Krzysztofowi Banasikowi i Ernestowi Sobczyńskiemu, bez których zamknięcie przedsięwzięcia byłoby niemożliwe.

Zaraszamy również do zapoznania się z bardziej szczegółowym artykułem o hybrydzie.



fot. Ernest Sobczyński