Shell Eco-Marathon 2011 (relacja)

Start w kolejnej edycji zawodów Shell Eco- Marathon to dla wszystkich członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów niesamowita okazja, do zaprezentowania naszej działalności. Impreza, w której nie przerwalnie bierzemy udział już po raz 6, skupiła około 200 drużyn głównie z Europy, ale również z Kanady, Maroka czy nawet Kataru. Jest nam miło zakomunikować, że w tak dużej konkurencji osiągnęliśmy spektakularny sukces. Zapraszamy do przeczytania relacji z zawodów.

Dzień 1

Relacja dotyczy występu Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów SKAP na Europejskiej edycji zawodów Shell Eco Marathon 2011. Zawody SEM to konkurs skupiający drużyny z wielu krajów z uczelni technicznych. Zespoły mają za zadanie zbudować pojazdy, które przejadą jak najdłuższy dystans na 1 litrze paliwa. Kliknij więcej, żeby zobaczyć całą relację i filmik z pierwszego dnia naszego występu.

Zapraszamy do galerii zdjęć TUTAJ oraz na FILM

W poniedziałek (23 maja) około południa po zapakowaniu naszych pojazdów i wszystkich potrzebnych rzeczy wyruszyliśmy z Warszawy. Naszym celem podobnie jak rok temu był tor wyścigowy Eurospeedway Lausitz w Niemczech. Na miejsce dotarliśmy przed północą. Szybko rozłożyliśmy namioty i udaliśmy się na spoczynek. Następnego dnia, dwie godziny przed otwarciem rejestracji zawodów stanęliśmy w kolejce, dzięki czemu szybko otrzymaliśmy wszystkie rzeczy m.in. naklejki na pojazdy. Opłacało się wcześniej wstać, gdyż szybko mogliśmy udać się na tor. Cały tor udostępniono uczestnikom. Zespół Kropelki i Paksa, a w szczególności kierowcy przeszli pieszo całe okrążenie. Pozwoliło im to sprawdzić każdy metr toru i dostrzec defekty niewidoczne podczas jazdy. Po przeglądzie toru wypakowaliśmy pojazdy i narzędzia. Przy Paksie trwały ostatnie kosmetyczne poprawki. W Kropelce wystarczyło przykleić naklejki i zaraz po otwarciu inspekcji udaliśmy się na kontrolę techniczną. Kropelka przeszła wzorowo wszystkie próby i wymagania określone w regulaminie. Bez problemu otrzymaliśmy naklejki bezpieczeństwa i inspekcji technicznej dopuszczające pojazd do zawodów. Jutro będziemy mieli pierwszą okazję sprawdzić pojazd na torze. W Paksie udało się wykonać wszystkie punkty z zadań przeznaczone na dziś, więc jutro mamy nadzieję przejść wszystkie wymogi inspekcji technicznych.

 

Dzień 2

Dzisiaj wstaliśmy z samego rana. Drużyna Paksa zaraz po otwarciu ispekcji udała się na kontrolę techniczną. Podobnie jak Kropelka wczoraj, Paks także bez problemu przeszedł wszystkie próby. Na koniec oczywiście otrzymał naklejki komisji technicznej i bezpieczeństwa dopuszczające na wyjazd na tor. Z kolei drużyna Kropelki zaraz po otwarciu toru udała się na start, aby rozpocząć testy pojazdu.

Zapraszamy do galerii zdjęć TUTAJ oraz FILM

Dzisiejszy dzień był przewidziany na przejazdy testowe. Kropelka wykonała 4 próbne przejazdy, przejeżdżająć w sumie 13 okrążeń. Jeden z przejazdów był taki jak w dniu zawodów i wynosił 8 okrążeń. Po każdej próbie sprawdzano różne ustawienia silnika. Paks także zaraz po inspekcji technicznej i ponownym przeglądzie udał się na jazdy testowe. Podobnie jak Kropelka przejechał 13 okrążeń podczas 3 prób. Wykonał jednak tylko jeden „konkursowy” przejazd. Paks spisywał się bez zarzutu, więc nie musimy się martwić o ukończenie zawodów, lecz o jak najlepszy wynik. Pod koniec dnia wszystkie drużyny zebrały się wraz z pojazdami w jednym miejscu, gdzie zrobiono grupowe zdjęcie uczestników Shell Eco- Marathonu 2011. Serdecznie zapraszamy do śledzenia naszych relacji na naszym kanale YouTube.

 

Dzień 3

W dniu wczorajszym podczas wspólnego zdjęcia wszystkich uczestników organizatorzy wytypowali Kropelkę jako jeden z pojazdów do honorowego startu- oficjalnego otwarcia zawodów. O godzinie 10:30 uroczyście rozpoczęto Shell Eco Marathon 2011. Po honorowym okrążeniu Kropelka została dotankowana i wyruszyła po pierwszy wynik. Kilka minut później na pomiarowy przejazd wyruszył Paks. Obydwa nasze pojazdy regulaminowo przejechały wymagany dystans. Po przejeździe dolano paliwa i obliczono wyniki: Kropelka pobiła swój najlepszy wynik i osiągnęła 659 km/l paliwa. Paks był (dosłownie) największą niespodzianką. Uzyskaliśmy wynik 299 km/l paliwa, co potwierdziło nasze wstępne szacunkowe oczekiwania.

Zapraszamy do galerii zdjęć TUTAJ oraz FILM

 

Zaraz potem zmieniliśmy pewne parametry obu pojazdów i stanęliśmy na lini startu po raz drugi. Tym razem Kropelka i Paks nie poprawiły swoich wcześniejszych wyników. Mimo tego jesteśmy bardzo zadowoleni z dzisiejszego dnia. Pod koniec dnia Paks zajmował pierwsze miejsce w swojej kategorii Urban Concept Gasoline, czyli samochodów miejskich napędzanych benzyną 95.  Mamy nadzieje utrzymać to doskonałe miejsce. Oczywiście mamy nadzieje pokonać próg 300 km/1 l. Z wizytacją do Paks’a przybyła delegacja sędziów oceniających pojazdy startujące w dodatkowym konkursie Design. Nasz pojazd zakwalifikował się do finałowej 10, z której wybrany będzie najpiękniejszy i najlepiej zaprojektowany pojazd. Dziś odwiedziły nas ekipy telewizyjne oraz  goście. Duże problemy podczas startów sprawiała pogoda. Boczny wiatr bardzo niekorzystnie wpływał na wyniki wszystkich drużyn. Nastroje wśród SKAPowiczów są bardzo pozytywne, z niecierpliwością czekamy na następny dzień. Jutro zamierzamy przeprowadzić kolejne próby poprawy wyników.

 

Dzień 4

Kolejny dzień zawodów i kolejne emocje związane z występami Kropelki i Paksa. Rano spotkała nas niespodzianka ze strony organizatorów, mianowicie zmienili maksymalną liczbę startów podczas wszystkich dni zawodów z 4 na 5 podejść. Od wczesnych godzin w naszym garażu trwały burzliwe prace nad  naszymi pojazdami. Niestety po pokonaniu pierwszych prób nikomu nie udało się poprawić dotychczasowych wyników. Konkurencja nie spała i przebiła nas w obu kategoriach. Wyprzedziły nas drużyny z Dani, Francji i Szwajcarii. Jednak pomimo spadku formy nie poddajemy się i liczymy na doskonałe jutrzejsze przejazdy.

Zapraszamy do galerii zdjęć TUTAJ

 

W Paksie wystąpiły pewne problemy- rozszczelnienia na kompozytowych kołach. Po raz kolejny chcemy spróbować innej techniki jazdy oraz dostroić silnik. Podczas dzisiejszych prób uszczelniliśmy wszystkie nieciągłości karoserii i testowaliśmy kilka różnych technik jazdy.

Kropelka miała problemy z szczelnością układu paliwowego. Po poprawieniu zaworów udało nam się pokonać trasę. Niestety nie poprawiliśmy wyników, ale po ponownym ustawieniu map zapłonu i wtrysku Kropelka szykowana jest na ostatni jutrzejszy przejazd.

Wieczorem mieliśmy okazję pokazać polski gorący temperament, rozkręciliśmy Shell'ową imprezę i porwaliśmy publiczność do wspólnej zabawy.  Cały nasz spontaniczny występ będzie można zobaczyć na filmiku z relacji z dzisiejszego dnia. Zapraszamy.

Dzień 5

Shell Eco Marathon 2011 został oficjalnie zamknięty. Pojazdowi Paks udało się zdobyć drugą nagrodę w konkurencji "ADAC Safety" - bezpieczny samochód. Paksem osiągnęliśmy ostatecznie 300 km/l paliwa, co dało nam 3 miejsce w kategorii UrbanConcept Gasoline, natomiast 4 miejsce w całej kategorii UrbanConcept. Kropelka osiągnęła wynik 659 km/l paliwa i pobiła własny rekord Polski w najmniejszym spalaniu. Jesteśmy niesamowicie zadowoleni ze swoich wyników.

Zapraszamy do galerii zdjęć TUTAJ

 

Aktualność z przed godziny 15.

Mija właśnie ostatni dzień zmagań na tegorocznym Shell Eco Marathonie.  Lada moment powinniśmy znać ostateczny wynik Paksa, ale juz teraz wiadomo, że Kropelka nie poprawiła wyniku. Dzięki bardzo dobremu wyścigowi w pierwszy dzień osiągnęła 659 km/1 l. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyniku i już teraz widzimy kolejne drogi rozwoju pojazdu Kropelka. O 15.30 mają odbyć się uroczyste dekoracje zwycięzców i wręczanie nagród.