Shell Eco-Marathon 2009 (relacja)

Tegoroczny Shell Eco-marathon po raz pierwszy odbywał się w Niemczech na torze Eurospeedway Lausitz. Brało w nim udział ponad 200 drużyn z 29 krajów całego świata. Wystarczy wymienić te najbardziej egzotyczne dla nas jak choćby Singapur, Pakistan czy Iran.

Również w tym roku francuska ekipa St Joseph La Joliverie z Nantes pobiła dotychczasowy rekord efektywności wśród pojazdów prototypowych z silnikiem spalinowym, ustawiając poprzeczkę na poziomie 3771 km z jednego litra benzyny.

Polska ekipa reprezentująca Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej brała udział w zawodach już po raz czwarty z rzędu i stanowiła jedyny zespół z naszego kraju. W tym roku, uzyskując Kropelką wynik 607 km/l, poprawili swój rezultat z lat poprzednich. Tym samym zajęli 49. miejsce w klasyfikacji generalnej, 38. miejsce wśród pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi oraz drugie miejsce w swojej klasie paliwowej, czyli wśród pojazdów napędzanych etanolem. Stanowi to znaczący postęp w porównaniu z zeszłym rokiem, gdy zostali sklasyfikowani na 69. miejscu w klasyfikacji generalnej i czwartym miejscu wśród pojazdów napędzanych etanolem.

Bitwa toczyła się również wokół startu Mikrusa. Początkowo wynikłe problemy ze sterownością i dokładnością układu kierowniczego zostały usunięte i pojazd był w pełni sterowny. Tak też po wielonocnych wysiłkach i warsztatowych modyfikacjach Mikrus przeszedł inspekcję techniczną i w sobotę 9 maja stanął wraz z innymi pojazdami na linii startowej. Niestety wielorazowy montaż i demontaż przedniego zawieszenia doprowadził do przeoczenia przy mocowaniu zwrotnicy lewego koła, która w trakcie wyścigu wysunęła się z dolnego wahacza i uniemożliwiła dalszą jazdę.

W ostatnim roku działalności Koło wykonało również hamownię podwoziową i silnikową do badań modyfikowanego silnika Kropelki. Wykorzystanie hamowni ma umożliwić dokładne pomiary parametrów silnika, którymi można sterować tak, aby uzyskiwać minimalne zużycie paliwa. W ramach tych działań wykonany został układ elektronicznie sterowanego zapłonu oraz wtrysku paliwa. Dalsze wykorzystanie informacji z czujników, nad którymi czuwa elektroniczny system daje duże możliwości jeszcze mocniejszego ograniczenia zużycia paliwa.

Już w tej chwili w ramach podsumowania Shell Eco-marathonowych dokonań członkowie Koła uzgodnili, że w okolicach września bieżącego roku na jednym z polskich torów lub lotnisk zostaną zorganizowane obszerne testy obu pojazdów tak, aby zoptymalizować wszystkie parametry i dokonać samodzielnych pomiarów minimalnego zużycia paliwa, jakie tylko potrafią osiągnąć swoimi pojazdami. Będą one obejmować nie tylko ustawienia techniczne, ale również badanie techniki jazdy, jaką prezentują poszczególni kierowcy.

Tegoroczny Shell Eco-marathon to niewątpliwie mnóstwo zebranych doświadczeń, spostrzeżeń wymienionych z zagranicznymi zespołami, wiele nawiązanych kontaktów i ogrom pomysłów do realizacji w kolejnych latach. Jednocześnie zapraszamy wszystkich sympatyków i zainteresowanych działalnością SKAP na prezentację pojazdów i całorocznych prac Koła, która odbędzie się w środę 27 maja na Wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej. Godzina i dokładne miejsce zostaną podane wkrótce na stronie internetowej SKAPu.

Członkowie Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów chcą w tym miejscu przekazac najwyższe wyrazy uznania za otrzymane wsparcie.